• Peter Engelborghs

Leren omgaan met onzekerheid. Zo geraak je uit het moeras

Updated: 5 hours ago


Onzekerheid maakt meer en meer deel uit van ons leven. Of je het nu wil of niet. Onzekerheid op vlakken die een kleine of grote impact kunnen hebben op ons leven. Ga ik mijn job op dezelfde manier kunnen blijven doen? Ga ik mijn job kunnen behouden? Ga ik dit financieel overleven? Kunnen mijn kinderen morgen naar school? Enz…

Graag willen we je in deze blog meenemen in wat handvaten en tips in het omgaan met onzekerheid. Wil je hier nog diepgaandere hulp of zie je mensen in je omgeving die hulp kunnen gebruiken? Wij organiseren voor groepen tot en met 8 deelnemers de workshop: ‘omgaan met onzekerheid’. Check zeker ons aanbod op www.d-na.be


Vaak zijn er interessante linken te vinden tussen systemen en processen uit de natuur en die van onze maatschappij of onze manieren in het omgaan met wat er op ons afkomt. Zo maakt Jan Ardui de link tussen het overleven in een moeras en het omgaan met onzekerheid. De manier waarop we vaak instinctief reageren is in beide gevallen niet de beste manier. We gaan hieronder in op de gelijkenissen, en geven tips hoe je kan “overleven”. Per tip om te overleven in een moeras maken wij de analogie naar omgaan met onzekerheid.


Als we de regels er eens bijnemen die men hanteert om in een moeras te overleven dan vinden we volgende interessante tips (Bron: mens-en-gezondheid.infonu.nl)

Conform de wet van Archimedes drijft het lichaam in of op drijfzand. Het probleem is echter dat het bijzonder moeilijk is om eruit te komen. Het kost tijd, en men mag vooral niet in paniek raken want dat is mede de oorzaak dat men steeds dieper wegzakt.

Geen paniek

Als u met uw voet vast komt te zitten, beweeg dan naar achteren, terug naar waar u vandaan kwam. Maak vooral geen paniekerige grote stap naar voren. Het verplaatste lichaamsgewicht zorgt er immers voor dat de voorwaarts gezette voet nog dieper wegzakt. Ga langzaam terug, gun uzelf de tijd.

Wat leren we hier uit?

Geen paniek: omgaan met onzekerheid gaat soms gepaard met wat paniek. Dat is zeker een menselijke en normale reactie, maar het gedrag dat we stellen tijdens paniek helpt ons vaak niet vooruit. Denk dan aan plotseling een grote schrik of angst voelen, je hart begint sneller te kloppen, je bent meer dan normaal gefocust op gevaar en krijgt angstgedachten. Sommige mensen gaan juist naar een soort van vermijdingsgedrag. Hier helpt het om even concreet te maken wat je onzeker maakt. Je kijkt het zo de onzekerheid in de ogen wat kalmerend werkt.

Beweeg dan naar achteren: omgaan met onzekerheid vraagt dat we op zoek gaan naar stabiliteit. Deze vind je terug in dat wat je gemaakt heeft tot wat je bent, de beweging naar achteren is even teruggrijpen naar waar je van komt, waar je al staat … Smijt niet alles weg, probeer te kijken wat de fundamenten zijn van je werk, je talenten, de werking waar je in zit. Zoek stabiliteit in dat wat je reeds hebt opgebouwd.

Geen paniekerige grote stap naar voren: een te grote stap in tijden van onzekerheid is gevaarlijk, hak dat wat je wil veranderen in kleine stukjes, probeer te ervaren en te voelen wat die eerste stapjes al met je doen.

Gun jezelf de tijd: Ook al lijkt alles erom te roepen dat we snel moeten reageren en snel een antwoord moeten hebben, toch is tijd nemen, afstand nemen en proberen niet te snel te moeten reageren zo belangrijk.



Trage bewegingen

Raak niet in paniek. Een gulden regel is: hoe trager u beweegt, hoe makkelijker u loskomt. Doe zodra u vastzit in een moeras of drijfzand uw (zware) rugzak af. Plaats de stok achter uw lichaam en laat u beheerst en dus gecontroleerd achterovervallen zodra u beseft dat er geen ontkomen aan is en u zich voor even gewonnen moet geven aan het moeras of drijfzand. Een ander voordeel is dat u liggend dichter bij de vaste grond bent waar u vandaan kwam.

Weer wat tips:

Geef jezelf voor even over aan het moeras of drijfzand: vele mensen lijken zich te verzetten tegen wat er op hen afkomt. Een beetje verzet kan nooit kwaad, maar om de onzekerheid recht in de ogen te kijken moeten we ons ook er ook aan durven overgeven. De rust die dan komt is een voedingsbodem voor kracht, en brengt je dus dichter bij vaste grond.


Gunstige gewichtsverdeling

Spreid de armen. Aldus wordt het lichaamsgewicht zo gunstig mogelijk verdeeld, en dat vergroot het drijfvermogen. Ga vooral niet spartelen, blijf kalm, hoe moeilijk dat ook is in deze situatie. U zult dan niet wegzakken. Ontspan u, adem rustig door.

Tips:

Ontspan je, adem rustig door: dit is misschien wel één van de belangrijkste. Eigen aan onzekerheid is dat je niet weet hoelang het gaat duren. Dus moet je het ook kunnen volhouden. Vergeet dus niet te ontspannen en te blijven ademen. Mensen in onzekere situaties zetten zaken zoals “ontspanning” on hold omdat daar nu toch geen tijd voor is. Maar net die rustpauze op afstand geeft kracht en overzicht.


Touw

Het is altijd handig als u een touw meeneemt wanneer u op pad gaat in een drassig veengebied of als u onbekende zandgebieden (stranden) betreedt. Blijf stil liggen tot uw metgezel u een touw toewerpt of een stok geeft. Maak altijd lange, krachtige en trage bewegingen als u zich uit het moeras of het drijfzand trekt. Laat uw metgezel het touw vastmaken aan een boom, zodat u uzelf eruit kunt trekken met hulp van de ander. Nogmaals, voorkom uitputting. Maak als u de klus zonder hulp moet klaren zwembewegingen die op de borstslag lijken. Peddel u aldus naar vaste grond. Tip:

Het lijkt wel geschreven voor en door een coach. Zoek hulp, laat je helpen, maar gebruik vooral je eigen krachten. Zoek hoe jij jezelf kan helpen. Door op eigen krachten ergens uit te geraken met hulp van anderen, groeit je zelfvertrouwen en doe je ook iets wat jij kan.


Voorkom uitputting

Probeer graspollen, struiken of wortels beet te pakken met behulp waarvan u zich naar vaste grond trekt of hijst. Haastige spoed is zelden goed. Dat geldt ook in dit soort situaties. Bereid u erop voor dat het in sommige omstandigheden uren kan duren voordat u uzelf uit het moeras hebt bevrijd. Spreid bij uitputting de armen en rust even uit, u blijft dan gegarandeerd drijven.

Omgaan met onzekerheid gaat over het spanningsveld tussen stabiliteit en beweging/verandering. De onzekerheid start met iets dat vast leek, maar dat nu in beweging is, iets dat verandert wat ons vroeger stabiliteit gaf. Een eerste stap is die beweging, die onzekerheid recht in de ogen te kijken. Vervolgens kunnen we best verbinding maken met onze essentie, met dat in onszelf wat stabiliteit geeft. Van daaruit kan je keuzes creëren. Die keuzes balanceren tussen stabiliteit en beweging.

Wil je er graag meer over leren? Heb je hulp nodig om deze stappen concreet te maken voor jouw situatie? Schrijf je dan in voor onze workshop ‘Omgaan met onzekerheid’.

Peter Engelborghs

Managing Partner D-NA

D-NA. Grensstraat 47. 3010 Leuven. BTW: BE0841.302.576

© 2020 by D-NA. Disclaimer

Email: info@D-NA.be